reklama

Prečo nemajú súčasní maturanti žiadne životné ciele ?

Od nového školského roka som začal prednášať Základy finančnej gramotnosti a Základy podnikania na jednej Obchodnej akadémii. Tento predmet je na škole zaradený do riadneho vyučovania po dohode s vedením školy. Moji známi ma odhovárali od toho, že je to stratený čas a že mladí ľudia nebudú mať záujem o finančné vzdelávanie. Na moje počudovanie som bol milo prekvapený počiatočným záujmom zo strany študentov štvrtého ročníka – budúcich maturantov. Absolvoval som zatiaľ len prvú prednášku zo všetkými triedami, ale som z toho nadšený. Len sa mi opäť potvrdilo, že keď sa otvorene rozprávame s mladými ľuďmi na akúkoľvek tému, sú aktívni a ochotne sa zapájajú do debaty. Po vzájomnom predstavení som im položil otázku, aký majú svoj životný cieľ. Na moje veľké prekvapenie som zistil, že drvivá väčšina nemá žiadny životný cieľ.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

V jednej triede sa prihlásila k životnému cieľu len jedna slečna. V rámci agroturistiky chce mať eko farmu. Zároveň pripomenula, že vo voľnom čase sa venuje činnostiam v duchu svojho cieľa a chodí na farmu ku koňom. Som presvedčený, že svoj životný cieľ sa jej nakoniec podarí splniť. Držím jej prsty. V ostatných triedach sa prihlásilo k cieli len zopár jednotlivcov, ale nechceli o tom rozprávať pred ostatnými. Buď hrali divadlo alebo sa báli o tom otvorene povedať, aby sa im ostatní neposmievali. Z mojej skúsenosti viem, že keď nebudeme rozprávať o svojich cieľoch, tak nám ťažko môže niekto pomôcť pri ich plnení. Hovorí sa že: „Nemému dieťaťu ani vlastná matka nerozumie“. Naznačil som im, ako je dôležité pre človeka mať nejaký životný cieľ. Môžeme sa naň postupne pripravovať, vzdelávať a smerovať k nemu svoje pôsobenie a činnosť. Zrazu som uvidel v ich očiach, že začínajú o tom rozmýšľať. To ma naplnilo uspokojením. Či to niekomu skutočne pomôže, neviem povedať , ale mám z toho dobrý pocit. Stanovenie jasného cieľa nám uľahčuje naše rozhodovanie a ďalšie smerovanie v živote.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po skončení prednášok som začal rozmýšľať o rôznych možných osudoch týchto skvelých mladých ľudí, z ktorých doslova vyžaruje energia. V hlave mi víria rôzne myšlienky a vyskakujú otázky. Keď niektorí nevedia, čo chcú v živote robiť, na akú školu sa asi prihlásia? Kedy zistia, že ich to nebaví? Nájdu odvahu ukončiť štúdium a prestúpiť na inú školu alebo statočne dokončia predpísané vzdelanie, len aby obstáli pred rodičmi? Niektorí povedali, že budú pokračovať v rodinnej firme. Prinesie im to vnútorné naplnenie? Dúfam, že áno. Koľkí z nich sa vzoprú želaniam rodičov a pôjdu si svojou cestou? Najviac vo mne rezonuje otázka: „Prečo má tak málo mladých ľudí svoj jasný životný cieľ“? Veď o pár mesiacov sa bude rozhodovať o ich ďalšom životnom smerovaní a budú si dávať prihlášky na vysoké školy. Prečo sa o tom doma nerozprávame so svojimi deťmi? Ak sa nebudeme doma rozprávať o tom, čo by chceli v živote robiť, ako im môžeme pomôcť ? Nie sme tak trochu na vine aj my rodičia, keď určujeme smerovanie našich detí podľa našich predstáv alebo nenaplnených túžob z mladosti?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štatistiky hovoria , že zo sto ľudí dosiahnu evidentný úspech v odbore len 2-3 % . Sú to spravidla tí, ktorí už dávno vedeli , čo chcú v živote dosiahnuť a dlhodobo sa na to pripravovali od mala. Niektorí pokračujú v tradícii rodinného podnikania, ku ktorému boli od mala vedení. Všetci mali niečo spoločné. Predstavu, koncentráciu na jeden cieľ, úsilie a odhodlanie ísť za svojim cieľom. Často a rád sa rozprávam s rôznymi ľuďmi o ich cieľoch. Neradi sa o tom rozprávajú, ako keby to bolo niečo tabuizované. Je zarážajúce, že ani mnoho dospelých nemá jasnú predstavu o tom, čo chcú v živote dosiahnuť. Prispôsobili sa tomu, čo robí väčšina. Čo asi potom takíto rodičia môžu poradiť svojim deťom v ich budúcom smerovaní? „Dobre sa uč, synak a nájdi si dobré zamestnanie, kde dostaneš aj nejaké benefity“. Deti poslušne počúvnu a výsledky takého správania sú potom rôzne. Niektorí si nájdu prácu, niektorí nie. Tí, ktorí sa cítia neúspešní , o tých úspešných hovoria, že majú šťastie. Je to naozaj len o šťastí ???

Ján Zbojek

Ján Zbojek

Bloger 
  • Počet článkov:  134
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Spisovateľ, podnikateľ, vedúci seminárov, prednášateľ, ktorý sa zaoberá výskumom duševných schopností človeka, rozvojom osobnosti a úspechom. Zakladateľ Akadémie FG - Školy úspechu zameranej na nezávislosť ľudí vo financiách a zdraví. Učí novému systémového spôsobu myslenia, ktorý vytvára netradičný pohľad na systém zdravia a bohatstva človeka. Viac info na: www.akademiafg.sk Zoznam autorových rubrík:  Finančná gramotnosťPodnikanieÚspechVzdelanieNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu