Rozdiely v poznaní

Autor: Ján Zbojek | 26.9.2013 o 15:24 | (upravené 26.9.2013 o 19:02) Karma článku: 4,61 | Prečítané:  612x

Často som si v živote kládol otázku: „Prečo sú jedni  ľudia šikovnejší ako druhí?“  Lámal som si hlavu ako sa im dá pomôcť. Je všeobecne známe, že vedomie  určuje naše poznanie, vnímanie  a správanie. Vedomie je ovplyvňované našimi  zmyslami, nadobudnutými vedomosťami a poznatkami. Často sa počujeme ako hovoríme: „Nebol som si toho vedomý... Preto som to urobil takto, lebo som to ešte  nevedel.“ Vedomosti, čiže informácie, získavame najčastejšie prostredníctvom vzdelávania, komunikácie, kopírovania druhých,  televízie a internetu. Každý z nás má inú úroveň poznania. Poznanie pozostáva z vedomostí a skúseností. Skúsenosti môžeme nadobudnúť len v praktickom živote. Alebo je za tým ešte niečo iné?

Tento článok je úryvok z pripravovanej knihy Jána Zbojeka : Kód systémového myslenia.

Ľudia sa líšia navzájom hlavne nadobudnutými  skúsenosťami.  Život je večný a skladá sa z množstva po sebe nasledujúcich jednotlivých žití. U každého človeka je toto množstvo žití iné. Rozdiel v úrovni poznania je  daný predovšetkým tým, že každý  máme  za sebou už niekoľko žití. Voláme ich inkarnácie.  Niekto ich má za sebou viac a iný menej. To logicky vysvetľuje, prečo dochádza v jednej školskej triede k takým veľkým rozdielom medzi rovnako starými študentmi. Jedni žiaci sa počas štúdia nudia, druhí ledva stíhajú porozumieť a niektorí sa musia so školou rozlúčiť, lebo nezvládajú. Podobné rozdiely sú aj u jednovaječných dvojčiat v rodine.  Majú doma rovnaké podmienky pre výchovu a osobný rozvoj. Jeden si ide za svojím a na svojej ceste dosahuje samé úspechy. Druhý robí často chybné kroky, je roztržitý a rodičia musia zaňho stále niečo hasiť. Rodičia a okolie sa nestačia  čudovať, ako je to možné. Najčastejšie  ich porovnávajú s úspešnejším súrodencom a potom im vytýkajú, že sú leniví a neporiadni. Napokon to vyriešia tak, že ich potrestajú. Všetci vieme zo skúsenosti, že to nefunguje. Naopak, zhoršia si vzájomné vzťahy s vlastnými deťmi.

Ľudia sa najviac líšia v  úrovni celkového poznania, kde najdôležitejšiu úlohu hrá jasný a prehľadný svetonázor. Pod vzdelávaním nemám na mysli len akademické odborné vzdelanie, na ktoré sme často  tak neoprávnene pyšní. V tomto prípade mi ide hlavne o univerzálne vedomosti o tom, ako funguje život. Tieto podstatné  vedomosti o živote, vzťahoch a vzájomnej komunikácii majú potom dôležitý dopad na úroveň nášho vedomia. Je to hlavne osobná  filozofia a svetonázor, ktoré zvyšujú úroveň celkového poznania človeka. Tam sa všetko začína. Pravidelné komplexné vzdelávanie tvorí základný predpoklad  rozvoja človeka a jeho samostatného  fungovania.

Nikdy nebudeme vedieť, akú úroveň poznania máme, dokiaľ  si to nevyskúšame v praktickej činnosti a neskonfrontujeme to so životom. Len samotný život dokáže preveriť naše skutočné poznanie a obohatiť nás o potrebné skúsenosti.  Až tam sa ukáže, akí v skutočnosti sme. Takéto poznanie obohatené o skúsenosti potom rozhoduje o tom, či budeme v živote spokojní, šťastní a úspešní,  alebo nie.

Niektorí mladí ľudia sa správajú rozumne, pretože už majú z minulých životov niečo odžité. To sa prejaví v ich nadobudnutých skúsenostiach, ktoré majú pre nás najvyššiu hodnotu. Navonok nerobia základné chyby a ich rozhodnutia sú rozvážne. Sú schopní spoľahlivo dokončiť načaté dielo a preto sa stávajú pre ostatných  oporou. Takéto „staré duše“ sa často  stávajú  vodcami a výraznými osobnosťami spoločenského života.

Tí, čo majú menej odžité,  sú často veľmi naivní a leniví. Bezhlavo sa púšťajú do pochybných aktivít, tárajú a robia samé hlúposti. Konečným výsledkom ich neuváženej činnosti sú časté pochybenia, havárie a choroby. Pritom majú rovnaký vek, vzdelanie a majú podobné sociálne zázemie ako ich skúsenejší spolužiaci. Snaha pomáhať im väčšinou vyjde nazmar.  To, ktorá duša je stará a skúsená a ktorá mladá a neskúsená, možno vidieť na ich spôsobe života. Prejavuje sa to v chápaní, vo vnímaní sveta a  celkovom správaní.  V praktickej činnosti dosahujú staré duše lepšie výsledky.

Vyvarujte sa posudzovať a hodnotiť druhých ľudí. Je nesprávne hovoriť, že jeden je lepší ako druhý. Všetci sme si rovnocenní. Rozdiel v správaní jednotlivých ľudí je daný  len  úrovňou poznania. Najdôležitejšie pre nás je pochopiť to, že sa všetci môžeme postupne vzdelávať a zdokonaľovať.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Maďari si nemajú z čoho vyberať, preto prežíva Bugár

Maďarskí voliči sú čoraz apatickejší a hľadajú alternatívu.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?