Kde sa oplatí najlepšie sporiť, alebo pravda o sprostredkovateľoch?

Autor: Ján Zbojek | 5.8.2014 o 17:39 | Karma článku: 10,93 | Prečítané:  4228x

V poslednom čase sa objavujú články namierené proti investičným životným poistkám ako forme sporenia. Autori útočia na tento druh sporenia a hromžia na vysoké poplatky a ďalšie nevýhody. Rovnaká situácia  je aj pri investičných fondoch. Finanční poradcovia a sprostredkovatelia sa doslova predbiehajú vo vysvetľovaní , ktoré fondy sú najvýkonnejšie. Väčšinou tie, ktoré predávajú oni. Hľadajú rozdiely v poplatkoch, výnosoch a ďalších bonusoch, len aby presvedčili naivného zákazníka o svojej pravde.  Rovnako je to aj s neživotným poistením, kde sa doslova predbiehajú pri dávaní rôznych zliav a iných benefitov. Banky sa predbiehajú a ponúkajú zaručené historicky  najnižšie úrokové sadzby spotrebných a hypo úverov. Koľko je ľudí, toľko je názorov na dobré sporenie.

Poďme sa ale zamyslieť o čo tu vlasne ide? Je to len obyčajný biznis s financiami. Podľa zákona rozlišujeme finančných poradcov a finančných agentov, čiže sprostredkovateľov. Finančný poradca  je platený zákazníkom za to, že mu umiestni peniaze tak, aby zarobil. Zákazník však ešte nie je ochotný platiť za túto službu. Je to veľmi transparentné, lebo riziko nesie poradca. Keď zle poradí, nesie morálnu  aj hmotnú zodpovednosť.  Preto je skutočných  finančných poradcov ako šafránu. Sprostredkovateľ dostáva od finančnej inštitúcie províziu  za to, že „presvedčí“ zákazníka , aby si urobil produkt u nej. Zmyslom takéhoto poradenstva je, aby zarobil. Povedzme si to otvorene, v skutočnosti sú sprostredkovatelia len obyčajní predajcovia finančných produktov. Ten cirkus okolo je len marketingová kamufláž. Preto sa mnohí snažia dotlačiť nevedomého sporiteľa do takého produktu, kde dostanú najvyššie provízie. Biznis je biznis. Nesmieme však  všetkých hádzať do jedného koša.

Ten krik okolo všetkého  je súčasť konkurenčného boja o zákazníka. Snaha každého  predajcu je predať čo najviac produktov. Riadia sa podľa zákona, že kto najviac prekričí ostatných, ten je najlepší. Medzi takzvané silné predajné argumenty patria: „My sme najväčší a najsilnejší na trhu. Spolupracujeme so všetkými bankami, poisťovňami  a preto máme najväčšiu ponuku. Sme najdlhšie na trhu. Tento produkt robíme výhradne len my.“  Všetko sú to len kvantitatívne ukazovatele, ktoré majú zahmliť podstatu veci. Niektorí  sa vôbec neštítia očierňovať konkurenciu, len aby z tohto boja vyšli víťazne. Je to nemilosrdný boj kto z koho.

Povedzme si otvorene, že pri každom boji je  jeden víťaz a druhý porazený. Je to nerovný boj, lebo predajcovia majú dostatočné vedomosti o produktoch a preto sa zákazníci nedokážu brániť ich agresii. Kto je tu teda víťaz? Odpoveď je jednoduchá: Víťazom sú predajcovia finančných produktov. Dostanú províziu a je vymaľované. Pritom oni nenesú žiadne riziko za investíciu. Porazený je vždy zákazník. Určite si poviete prečo? Ešte ani poriadne nezačal sporiť a už začína so stratou, ktorú mu spôsobí provízia za sprostredkovanie. A o tom, či zarobí alebo prerobí rozhoduje finančný trh.

Zákazník  nemá dostatočné vedomosti  o produktoch a ani návod na použitie. Bez návodu na použitie nevie reagovať na zmeny na finančnom trhu. Ľudia najviac zarábajú a strácajú práve pri výkyvoch na finančných trhoch. Kto vie, čo má robiť a má dostatok informácií, zarobí. Môžete mať pokojne umiestnené peniaze aj v najvýkonnejšom fonde, ale keď neviete, čo máte urobiť pri zmene na trhu, tak väčšinou prerobíte.

Prvá zásada investovania je nakupovať podielové jednotky, keď sú najlacnešie. Druhá zásada je predávať podielové jednotky, keď sú najdrahšie. Keď zákazníci nemajú správne vedomosti a možnosti aktívne vstupovať do procesu predaja a nákupu, tak ťahajú vždy za kratší koniec. Väčšina z nich to robí presne opačne. Nie samotné produkty ale vždy vedomosti rozhodujú o tom, kto zarobí a kto prerobí. Finančný trh je pre negramotných zákazníkov ako kasíno. Niekto vyhrá a niekto prehrá, ale nikto nevie prečo.  

Zákazníci nepoznajú základné princípy finančnej gramotnosti. Základ finančnej gramotnosti je, aby sme mali ziskový rodinný rozpočet. To znamená aby naše príjmy boli vyššie ako výdaje. Kto má vyššie výdaje ako príjmy, nemal by si ani  sporiť ani investovať, ináč o všetko príde. Takému človekovi  je jedno, kde sporí. Dlh ho donúti skôr alebo neskôr, aby si vybral úspory a zaplatal dieru. Vtedy väčšinou zistí, že na účte má minimum, lebo väčšinu pohltili provízie. Ak sa človek topí v dlhoch, tak akýkoľvek výborný finančný produkt mu len zvýši výdaje. Je až trestuhodné, keď poradca za mastnú províziu poradí topiacemu sa človeku ešte jeden spotrebný úver, ktorý je ako posledný klinec do truhly. Za mnohé rodinné tragédie môžu práve nenažraní sprostredkovatelia, ktorí v záujme čo najvyššej provízie dokopali ľudí do straty.

Nie je namieste nadávať na sprostredkovateľov, lebo jednoducho  sú tu zo zákona. Všade sú dobrí a zlí, slušní a neslušní, klamári,  ale aj  seriózni  ľudia.  V skutočnosti si za všetko  môžeme sami. Je to len naša pohodlnosť,  lenivosť,  nevedomosť a chamtivosť, ktoré sa podpisujú na našej zlej finančnej situácii. Často ťažko drieme v práci a ťaháme aj nadčasy, len aby sme zarobili trochu viac peňazí. Potom je nám zrazu jedno, čo sa s nimi stane. Zriekame  sa zodpovednosti za zhodnotenie vlastných peňazí a dávame ich do rúk cudzím ľuďom.  Často bez toho, aby sme vedeli čo sa s nimi bude diať alebo aby sme to mohli ovplyvniť. Je to podľa vás normálne?

Dokiaľ sa nebudeme učiť rozumieť finančnej gramotnosti, budú si s nami robiť ostatní, čo chcú.  Naďalej nám budú vysvetľovať, ktorý produkt je najlepší a podobne. Naďalej sa bude prehlbovať rozdiel medzi narastajúcou chudobou väčšiny  a bohatstvom menšiny. Všetci sme obdarovaní schopnosťou vzdelávať sa vo finančnej gramotnosti, ktorá  rozhoduje o našej chudobe a bohatstve.Takže  je len na našej osobnej disciplíne donútiť sa k tomuto dôležitému kroku. Nikdy nie je neskoro začať. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Maďari si nemajú z čoho vyberať, preto prežíva Bugár

Maďarskí voliči sú čoraz apatickejší a hľadajú alternatívu.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?