O tom, ako nás zabíja tradičná domáca kuchyňa a prečo...

Autor: Ján Zbojek | 15.5.2016 o 12:11 | Karma článku: 5,62 | Prečítané:  2043x

Každá krajina má svoju tradičnú kuchyňu, ktorá vychádzala z geografického prostredia, podnebia a možností dopestovania potravín a prípravy jedál v minulosti. V dávnej minulosti ľudia jedli len to, čo sa u nich urodilo a dochovalo.

V Stredomorských krajinách prevažovala južná zelenina, ovocie, olivy a dary mora. Na severe  zasa strukoviny, zemiaky, kapusta, syry a bravčové mäso. Zloženie a štruktúra základných potravín  z minulosti tak zásadne ovplyvnili naše súčasné stravovacie návyky a s nimi spojené tradície.

Medzi najzdravšiu stravu patrí stredomorská kuchyňa, ktorá je zároveň aj najpestrejšia. Najchudobnejšia strava bola v hornatých severných častiach, kde sa darilo len zemiakom a obiliu. Zima bola dlhá a tak čo sa v lete urodilo sa muselo na zimu uskladniť.  Na konzerváciu mäsa  sa používala soľ  a údenie. Zelenina, ovocie  a lesné plody sa zavárali, sušili, kvasili alebo skladovali v pivniciach. Strava sa tak prispôsobovala sezónnosti potravín.

Rozvojom obchodu sa čoraz viac v našich končinách začali objavovať  nové druhy  zeleniny a južného ovocia.  Do domácností  sa dostali moderné  kuchynské spotrebiče a chladničky.  To umožnilo nové možnosti skladovania potravín a iné spôsoby prípravy jedál. Začali sme viac cestovať a objavovať stredomorskú kuchyňu a iné exotické jedlá. Globalizácia k nám priniesla reštaurácie s medzinárodnou kuchyňou a v obchodoch je bohatý výber potravín. Celý svet prechádza na ľahšiu stravu. Doba sa veľmi rýchlo zmenila, stúpla nám životná úroveň, ale tradície v stravovaní pretrvali.

Tradícia je veľmi silný fenomén a tak naďalej konzumujeme väčšinou  podobné jedlá ako naši predkovia. K tradíciám patria rodinné oslavy, pri ktorých nesmú chýbať   rezne, zemiakový šalát, klobásy, salámy, grilovačky, guláše, zabíjačka, obložené chlebíčky, domáce koláče, torty  a podobne. Tradíciou je  navariť viac porcií a potom si to už len prihrievať podľa potreby. S každým zohriatím však jedlo stráca živiny.  V našej  strave stále dominuje tradične pečené alebo vyprážané mäso, údené výrobky, omáčky a ako príloha zemiaky, knedle a ryža. Patria tu tiež obľúbené  pečené koláče a múčne jedlá.  Zelenina sa spravidla dusí a používa  ako príloha alebo vo forme prívarkov. Napriek tomu, že  dnes máme k dispozícii počas celého roka čerstvé ovocie, zeleninu  a byliny, prevažuje stále v našej strave domáca varená strava.

Táto ťažká a tučná strava nám  spôsobuje tráviace problémy a s tým je spojený výskyt civilizačných chorôb. Slovensko patrí medzi krajiny s najvyšším percentom obezity,  cukrovky, srdcových ochorení, infarktov a rakoviny tráviaceho systému.  Povedzme si otvorene, že naše tradičné stravovacie návyky nás pomaly, ale isto zabíjajú!!!  Z modernej kuchyne sme si  bohužiaľ obľúbili fast foody, pizzu, priemyselne spracované  polotovary a hotové jedlá. Všetko sú to tepelne upravované jedlá, takže sa v našej strave vlastne nič nezmenilo. Naopak tieto nové jedlá sú nadopované cukrom , soľou, glutamátom, chémiou a tak si ešte viac zanášame a  ničíme organizmus toxickými látkami.

Žijeme v modernej dobe rozvinutej informatiky a internetu. Máme dostatok najnovších  informácií o zdravej výžive, a preto sa už nemôžeme vyhovárať na to, že máme dlhú zimu alebo nedostatok surovín. Dnes máme k dispozícii rovnaké potraviny ako krajiny v Stredomorí.  Celebrity  sa predvádzajú v televíznych programoch zameraných na varenie. Všetci varia, pečú, grilujú,  vyprážajú a dusia už na najmodernejších spotrebičoch a používajú najkvalitnejšie riady. Používajú  ľahšie druhy mäsa, veľa zeleniny, olivový olej a bylinky. Podstata ich receptov je v princípe podobná ako u našich predkov, čiže stále ide o tepelne upravované jedlá.  Pokiaľ zásadne nezmeníme našu stravu, nič sa nezmení ani so zdravotným stavom obyvateľstva. Starého  stravovacieho návyku sa nevieme zbaviť, ale  musíme ho vymeniť za nový.  Pod novou zmenou si predstavujem zmeniť pomer vareného jedla v prospech  surovej stravy. V našej strave by malo byť ovocie ako jeden hlavný chod a nie ako dezert alebo príloha k hlavnému chodu. Taktiež potrebujeme zvýšiť objem  surovej zeleniny, čerstvých zeleninových šalátov a  štiav.  Nebojte sa zaradiť do šalátov aj čerstvé byliny alebo ich použite v smoothies.  Moderné odšťavňovače a mixéry už dokážu rozsekať vlákninu tak, aby sme z nej dostali všetky živiny do tela.  Ovocie, zelenina , byliny a orechy obsahujú všetky vitamíny, enzýmy  a minerály potrebné pre zdravú výživu. Ak zachováte pomer surovej stravy ku varenej 70% ku 30%, tak už vôbec  nemusíte počítať kalórie. Môžete pokojne  jesť všetko bez obmedzovania  a nepriberiete. Prečo? Lebo surová strava čistí telo a  tráviaci systém. Novým stravovacím návykom naštartujete  váš metabolizmus, zlepší  sa proces látkovej výmeny a spustí sa proces  uzdravovania organizmu.  

Vývoj sveta ide rýchlo dopredu a my sa rýchlo učíme a prispôsobujeme  zmenám vo svete. Zachytili sme prechod na mobilné telefóny, zvládli sme internet, učíme sa jazyky, viac cestujeme lietadlami, chodíme za prácou do zahraničia, vymenili sme starý vozový park za nový, rekonštruujeme si byty a zariaďujeme moderné kuchyne. Dokázali sme toho v poslednom čase vykonať  veľmi veľa a aj preto sa približujeme  životnou úrovňou vyspelým Európskym krajinám.  Len v stravovaní sa držíme starej tradičnej kuchyne. Tak prečo by sme nedokázali urobiť túto  jednoduchú zmenu aj v jedle. Vymeňte staré tradičné stravovacie návyky za modernú kuchyňu, kde bude prevládať surová zelenina , ovocie a byliny. Dlžíte to sebe a vášmu zdraviu. Vaše zdravie je plne vo vašich rukách, tak na čo ešte čakáte?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Maďari si nemajú z čoho vyberať, preto prežíva Bugár

Maďarskí voliči sú čoraz apatickejší a hľadajú alternatívu.

KOMENTÁRE

Vyčerpá sa s Ficom III Bugárov kredit?

Most-Híd je taký baleťák na hrane.

TECH

Lysohlávky pomohli pacientom s rakovinou

Látka dokázala odhaliť pacientom nový zmysel života.


Už ste čítali?