reklama

Môže mať každý človek patent na rozum ?

Keď sa snažíte presadiť novú myšlienku, väčšinou sa oponenti odvolávajú na nejakú autoritu a jej tvrdenie. Mne sa to stalo naposledy včera, keď som nahlas kritizoval nový vzdelávací systém v našom školstve. Manželka ho obhajovala tým, že za ním stoja akademické autority s bohatými skúsenosťami. Samozrejme, nezabudla mi pripomenúť: „Ty máš patent na rozum na všetko?“ Neviem prečo, ale povedal som jej, že áno. Prečo by som nemohol mať patent na rozum aj ja? Som horší ako ostatní? To ju trochu zarazilo. Nedalo mi to. Spýtal som sa známeho právnika ako je to s patentovaním vedomostí. Ten ma ubezpečil, že samotné vedomosti sa nedajú patentovať, lebo sú určené pre všetkých. Patentovať sa dajú len neobvyklé praktické riešenia, ktoré vychádzajú z vedomostí. Patenty sú teda výsledkom aktívnej činnosti našej mysle zamerané na konkrétnu aplikáciu alebo praktické riešenie problému.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Stalo sa aj vám niekedy, že ste chceli riešiť nejakú štandardnú situáciu neobvyklým spôsobom? Napríklad doma pri varení alebo v zamestnaní. Snažili ste sa presadiť nový prístup a robili všetko pre to, aby bolo po vašom. Nakoniec to rodičia alebo vaši nadriadení zaklincovali známou frázou: „A ty si myslíš, že máš patent na rozum?“ To stačilo na to, aby vás umlčali a aby sa daná vec nakoniec vyriešila po starom. Po niekoľkých takýchto „inovačných“ pokusoch ste sa nechali znechutiť. Napokon ste sa pridali k starým osvedčeným metódam a riešeniam. Načo si vyrábať zbytočné problémy!? Opak je však pravdou. Práve títo „neomylní“ si myslia, že majú „patent na rozum“. Snažia sa ho za každú cenu rozdávať naokolo. Známu frázu používajú ako účinnú zbraň proti ostatným. Sú to často obmedzení ľudia, ktorí nemajú vlastný názor. Kŕčovite sa držia cudzích prevzatých vedomostí, ktoré im dodávajú pocit istoty. Brzdia spoločenský rozvoj.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vedomosti a intelekt znejú navonok veľmi dobre. Väčšina ľudí je z nich úplne vo vytržení. Obdivujú rôznych intelektuálov, ktorí spamäti citujú výroky slávnych osobností. V konečnom dôsledku vedomosti sú len nazhromaždením minulých skúseností. Môže byť ten, čo nazhromaždil viac vedomostí lepší človek ako ostatní? Čo užitočné prináša pre ľudstvo, keď len dookola opakuje to, čo už niekto predtým vyslovil? Ako to pomôže vyriešiť môj alebo váš problém? Vedomosti, ktoré nevieme aplikovať do praxe nemajú žiadnu hodnotu. Keď chcete posunúť veci dopredu, musíte priniesť nové nápady a hlavne praktické riešenia. Vždy, keď som chcel vytvoriť niečo nové, obyčajne som sa zameriaval vedome na problém. Sústreďoval som naň všetko svoje úsilie. Nech som sa hocako namáhal, vibrovali vo mne len zvuky minulých nazhromaždených vedomostí. Moja skúsenosť hovorí, že je vtedy lepšie uvoľniť sa a prestať na vec myslieť. Jednoducho pustiť to z hlavy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Správna odpoveď vám neskôr dôjde ako intuícia. Všetky skvelé nápady sa mi zjavili až potom, ako som na ne prestal myslieť. Zrazu ma to nejako „osvietilo“, docvaklo to a hotovo. Odkiaľ prišla tá skvelá myšlienka? Z nášho rozumu? Asi ťažko. To čo je nové, tvorivé a spoľahlivo rieši problém prichádza od Boha. Nie všetky problémy sa dajú riešiť iba denným úsilím. Všetko môžeme dosiahnuť, ale iba vtedy, keď sa spojí ľudské úsilie s božskou múdrosťou. Všetci sme jedineční, originálni. Zároveň sme súčasťou vyššieho rozumu. Ako jediný tvor môžeme slobodne rozmýšľať, ale každý ináč, po svojom. To nám každému umožňuje kedykoľvek napojiť sa na zdroj vesmírneho rozumu a čerpať z jeho nesmiernych zásob. Každý po svojom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nikdy sa nenechávajte odradiť ľuďmi, ktorí len preberajú staré osvedčené vedomosti a vytrvalo nástoja na ich používaní. Tí istí ľudia kedysi tvrdili, že človek nemôže lietať. Bratia Wrightovci si mysleli niečo iné. Všetci máme k dispozícii rozum, myseľ, slobodu rozhodovania a tvorivosti. Využívajme tieto dary pre ďalší rozvoj seba a ostatných. Preto si myslím, že každý človek môže mať „vlastný patent na rozum“.

Ján Zbojek

Ján Zbojek

Bloger 
  • Počet článkov:  134
  •  | 
  • Páči sa:  2x

Spisovateľ, podnikateľ, vedúci seminárov, prednášateľ, ktorý sa zaoberá výskumom duševných schopností človeka, rozvojom osobnosti a úspechom. Zakladateľ Akadémie FG - Školy úspechu zameranej na nezávislosť ľudí vo financiách a zdraví. Učí novému systémového spôsobu myslenia, ktorý vytvára netradičný pohľad na systém zdravia a bohatstva človeka. Viac info na: www.akademiafg.sk Zoznam autorových rubrík:  Finančná gramotnosťPodnikanieÚspechVzdelanieNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu